הסיפור של לואיס

עוד פוסטים

לואיס המילטון אמנם הפסיד אתמול את אליפות העולם של הפורמולה 1 במרוץ שייזכר כנראה לדורות ועם זאת הוא דוגמא מדהימה לאדם מעורר השראה שכל ספורטאי או אדם בעל שאיפות בחיים יכול ללמוד ממנו.

לאחרונה סיימתי לצפות בסדרת שיעורים מרתקת שלו.

הנה כמה מהדברים שלמדתי ממנו.

לואיס המילטון הוא עוד הוכחה לכך שאין שום קשר בין איפה נולדת, מה צבע העור שלך, אילו נתוני פתיחה כלכליים היו לך בחיים, בשביל להפוך להיות הסיפור המטורף ומעורר ההשראה שהוא!

 

נהג המרוצים הבריטי לואיס המילטון בעל תואר האבירות Sir – הנהג השחור הראשון שהתחרה בסבב ומי שמחזיק בשיא הניצחונות בפורמולה 1  כמעט ועשה זאת אתמול שוב, אבל הוא הפסיד.

אני בטוחה שאולי הוא ביום קשה, אבל עם הכלים שהביאו אותו למי שהוא אין לי ספק שהוא יתגבר ומהר.

הסיפור של לואיס מתחיל כשההורים שלו התגרשו, כשהיה בן שנתיים.

כילד קטן, בימים בהם שהה אצל אביו, נהג לראות אבא נחוש שקם כל יום בחמש בבוקר, יוצא לעבודה הקשה ובכל ערב כשחזר היה ממשיך לעבוד כמכונאי במוסך הקטן שלהם בבית.

לואיס נהג לשבת במושב האחורי בזמן שאביו תיקן מכוניות וחלם על הרגע שיוכל כבר לנהוג. כשהיה נכנס הביתה נהג לצפות בסופרמן ועם הזמן החל לדמיין את אביו כסופרמן אנושי ולהעריץ אותו.

כילד קטן אהב לשחק ברכבי שלט בתחרויות בשכונה ולנצח בהן, מה שהוביל את אביו לקחת אותו למסלול קארטינג, שם הבין האב שיש כאן משהו מיוחד.

לואיס התאהב ברכבי הקארטינג שהפכו להיות כל עולמו ומהר מאוד התחיל להתחרות כתחביב, תוך שהוא שואב השראה מסופרמן ומאתגר את עצמו לעשות דברים שאחרים לא מסוגלים כשהוא פשוט מדמיין שהוא סופרמן.

באותם ימים התעקש אביו שיקרא ספרים וילמד על מכוניות, הוא ניסה ללמד אותו בגיל צעיר מאוד שידע זה כוח ושככל שהוא יבין את המכונית טוב יותר כך יוכל לנהוג בה טוב יותר. לואיס שהיה להוט עשה כל מה שאבא שלו אמר לו.

במסלול הקארטינג לואיס ואבא שלו היו שונים. לא היו שם עוד מתחרים שחורים. רק הם. כמו בבית הספר, גם שם לואיס הרגיש שונה ונחות וסבל מאפליה. אלא שאבא שלו לימד אותו שאם הוא ייקח את כל הביקורת והאנרגיה השלילית ויהפוך אותה לתשוקה חיובית אז הוא ינצח גם את המרוצים וגם את הגזענות.

בכל פעם שהיה זוכה במקום הראשון כילד זכה לעמוד כשחור גאה בין שני ילדים לבנים על הפודיום. תחושת הניצחון שחש אז כילד הפכה להיות הדלק שמניע אותו כנהג פורמולה שחור עד היום.

לואיס היה ילד תחרותי מאוד בחסות אביו שנהג להתחרות בו בריצה עד למכונית שלהם ובניגוד למקובל, לא נתן לילד לנצח. הזיכרונות האלה דרבנו אותו לנסות שוב, לא לוותר ולהפוך לתחרותי ברמה אחרת.

כשלואיס המילטון מנסה לתאר את הזרעים שהביאו להצלחה שלו, הוא לא מדבר על מזל אפילו פעם אחת. עם זאת הוא מתאר איך החזרה של אבא שלו על משפטים מעצימים ותמיכה מנטלית יומיומית גם כשלא היה להם כלום, היו ונשארו עד היום אבן דרך שעזרה לו להצליח. כיום גם כשהוא כבר עטור הישגים בלתי נתפסים הוא עדיין מרגיש את אבא שלו לוחש על אוזנו מנטרות שנצרבו בו לעד.

העידוד של אביו היה כל כך מעצים שעזר לו להתגבר על הפער הגדול שהיה בין הרכבים שיכל האבא להעניק לילד במסלול הקארטינג, לבין הרכבים של שאר הילדים והביא אותו למרות הכול לנצח אותם.

״גם כשהפסדתי במרוץ, הרגשתי שניצחתי״ הוא אומר וזה עזר לו תמיד לחזור גם ממקומות מאוד נמוכים, היישר לטופ.

אחד המסרים שהכי חשוב ללואיס להעביר הוא שגם אם אתם מרגישים הכי חלשים וקטנים ונחותים, אל תתנו לזה לעצור את החלום שלכם ותהפכו את השוני שלכם למיוחדות שלכם. עבורו זה הצליח בגדול בזכות אימון מנטלי יום יומי ובלתי מתפשר שבבסיסו ההבנה שבכדי להצליח צריך תמיד להמשיך לאתגר את עצמך ולעולם לא לוותר.

תמצאו דמויות להביט אליהן הוא אומר, לקבל מהן השראה, תמצאו לכם מנטור. לואיס קיבל השראה ממוחמד עלי, שהיה שחור והעביר מסרים שדיברו אליו מאוד. מי שעוד הוא נשא אליו עיניים היה נהג המרוצים ארטון סנה האגדי. לואיס נהג כילד לשבת ולצפות במשך שעות רבות באייך שסנה נוהג, הוא ניתח וצפה שוב ושוב עד שלמד מה בדיוק הוא רוצה להיות דרך הצפייה במודל לחיקוי שעזר לו לעצב את מי שהוא על המסלול עד היום. נהג אגרסיבי, חסר מעצורים ובלתי מתפשר.

לימים כשהגיע להישגים שהתקרבו להישגיו של סנה, אפילו הוא התקשה להאמין שזה הילד ההוא שישב במשך שעות ושאב ממנו השראה. הוא מזכיר לעצמו תמיד שזה כבוד כה גדול עבורו ושעליו להודות ולהוקיר את המנטורים מעוררי ההשראה שעזרו לו להגיע להישגים ובעיקר את אביו שהיה פנס מאיר לאורך כל הדרך עבורו.

״תמצאו לכם את האנשים שעשו דברים מדהימים, שהם מעוררי השראה ותשאפו לשם, תקיפו את עצמכם בהשראה חיובית ככה תוכלו לעבור את המסע המדהים הזה שנקרא חיים באופן יוצא דופן״.

הכניסה של המילטון לפורמולה 1 לא קרתה במקרה. גם אלה שחושבים שהיה לו מזל כאשר נציג של קבוצת מקלארן הגיע לצפות במקרה במרוץ קארטינג בו הוא השתתף לא מבינים שהמילטון זיהה את ההזדמנות ומבלי לחשוש פנה אל אותו נציג ואמר לו בביטחון – יום אחד אני אעבוד אצלך, אני אנהג אצלך.

וכך היה. בהמשך עבר לקבוצת מרצדס והשאר היסטוריה. רשימת ההישגים שלו בספורט היקר בעולם היא בלתי נתפסת. מעבר לכל דמיון.

הנה עוד כמה מהטיפים שלו לחיים לאנשים שרוצים להצליח :

פוקוס

כשלואיס המילטון נוהג הוא מתחבר לקולות של המסלול, של הרכב שלו, של רכבי המתחרים, של הקהל, של פעימות הלב שלו ומדמיין שהם להקה מוזיקלית שלמה שחייבת לנגן בהרמוניה בכדי שתהיה מופתית, הוא מתחבר למוזיקה הזו שבתוך הראש שלו באופן הכי מטורף שיש וזה עוזר לו להיות מפוקס.

לפני כל מרוץ הוא חווה פרפרים בבטן, זיעה קרה והתרגשות מטורפת. אדרנלין שמחייה אצלו את האש. כל מרוץ הוא שונה, כל מרוץ דורש ממנו לנווט בין בחירות קטנות שיכולות לשנות את הכול. החושים שלו מתחדדים, הסאונד, המוח שלו הופך לכל כך מרוכז שזה מה שמאפשר לו לנתח נתונים מזעריים אופן יוצא דופן, הגוף שלו שקשור כל כך חזק באינסוף חגורות בזמן שהוא ממריא במכונית באופן שלא ניתן להסביר והאדרנלין עף שכשהמרוץ נגמר קשה לך לצאת מהרכב הוא מתאר. רמת הסחיטה המנטלית והפיזית משולה לסיום ריצת מרתון למשל. לואיס המילטון פיתח שיטות להתכונן לדבר הזה באופן מופתי.

כישלון

כישלון הוא דבר שחייב להיות חלק מהדרך למי שרוצה להצליח. מי שלא נכשל אין לו סיכוי להצליח. עדיף להיכשל כמה שצריך הוא חוזר ואומר תוך שהוא מתאר כישלונות שלא יאומנו שחווה (נדמה לי שאתמול נוסף לו הגדול מכולם).

כל מי שרוצה להיות הכי טוב במשהו חייב להיכשל ודרך הכישלונות האלה נהיים גדולים יותר הוא מדגיש. זה חלק מהמסע שהופך אנשים לחזקים.

באחד המרוצים של לואיס ביפן לפני 15 שנים הוא התחיל ראשון, עשה טעות איומה וסיים כמעט אחרון.

תחושת הכישלון, האכזבה, הבושה שלו מכל אנשי הצוות שעבדו כל כך קשה להכין את המכונית ואותו למרוץ היכו בו כל כך חזק עד כדי כך שלא יצא מהחדר במלון במשך שלושה ימים. שם הוא התחיל לדבר עם עצמו ועם הכעס ונכנס לטיפול אישי, הוא כתב את מה שעשה לא טוב ונשבע שלא יחזור על זה יותר. זה היה רגע ששינה אצלו את אופן החשיבה וההתמודדות עם רגשות כמו כעס ותסכול.

מאז למד לואיס שזה לא חכם להיתקע שלושה ימים על כישלון, לתת לכעס ולתסכול לנהל אותך והוא פיתח שיטות למדיטציה, רגיעה, חשיבה חיובית וניתוח הדברים. מעניין יהיה לראות אותו היום.

יהירות

לעולם אל תשימו את עצמכם בפוזיציה של אני בטוח אצליח. שימו לעצמכם תמיד מטרות כמעט בלתי אפשריות אם אתם רוצים להצליח באמת.

וגם אחרי שנים תמשיכו להרגיש את הכאב של הכישלונות כי הוא חלק מהתהליך שיגרום לכם לזכור מהיכן צמחתם ולאן אתם שואפים.

נלסון מנדלה

לואיס זכה לפגוש את נלסון מנדלה ושאל אותו ממרום גילו – איזה עצה תוכל לתת לי?

אני כל יום לומד אמר לו מנדלה

זה הסוד

תזכור שעלייך להמשיך וללמוד כל יום מחדש

ללמוד ליהנות

המילטון לא מתבייש ליהנות, לעשות מזה כיף, להודות על הזכות שיש לו והוא כבר שנים נכנס למכונית להתחרות שמח ומרוכז באופן שעוזר לו להצליח לצד ההתרגשות והאדרנלין. השמחה עושה את כל ההבדל.

כתיבה

הכתיבה של טעויות היא שיטה שעוזרת לו להשתפר בכל פעם מחדש. הוא פשוט פיתח עם עצמו שיטת אימון שבזכותה לא חוזר כמעט על טעויות ואוסף הישגים ומשתפר, שומר על אנרגיה חיובית גבוהה ופשוט שובר שיאים מטורפים.

אימון

הדרך היחידה להצליח היא להתאמן חוזר ואומר המילטון.

לחזור ולהתאמן, לפתח שיטות שיעזרו לכם להגיע למטרה ולא לעצור, גם כשקשה, מעייף, כואב. חזרה על רוטינה, מציאת באלאנס ואיזון ושמירה על הרגלים הם מה שאפשרו ומאפשרים לו לעמוד בכל הלחצים לפני כל מרוץ. הציפיות של לואיס מעצמו כל כך גבוהות, תמיד יש דאגות, נתונים חדשים לנתח והתהליך תמיד מורכב. אבל רק כשמתאמנים בלי הפסקה ומגיעים מוכנים פיזית ומנטלית, אפשר לנצח ולהגיע למטרות.

אוכל

תבחרו להיות בריאים. תחשבו מה אתם מכניסים לגוף שלכם. המילטון עסוק מאוד בנושא התזונה שלטענתו היא קריטית כמרכיב שמביא להצלחה והישגים ועם השנים הוא נהיה טבעוני.

שליטה עצמית חשובה מאוד

לואיס שיודע שיש לו מזג של אש פיתח דרכים לפרוק ולשחרר – הוא מתאגרף, הוא חוזר הביתה ולפעמים משחרר לחץ בצעקות בחדר סגור, העיקר לשחרר הוא אומר.

ללואיס יש הסכם עם עצמו לא לקחת אנשים ואת הביקורת שלהם ביותר מידי רצינות, זה מאפשר לו לשמור על שפיות.

כושר ככלי לניהול חיים

ההשקעה שלו בכושר מטורפת והוא מתייחס לאימונים הפיזיים כמו גם למנטליים בשיא הרצינות.

פוקוס כמוטיב חוזר

נהג מרוצים שטס במהירויות של מטוס ובטעות לא מרוכז יכול לסיים מת ! ריכוז לעבר מטרות קריטי בכדי להצליח בחיים הוא מסביר כשהוא מבקש להקביל את התחום שבו הוא מתמחה לכל תחומי החיים.

הוא מדגיש שכמה שתלמדו מניסיון של אחרים ותקראו ותשקיעו בידע, זה לא מספיק. בסוף זהו המסע שלכם שתהיו חייבים לעבור דרכו. תלמדו להיות הכי טובים ולהכין את עצמכם מכל הבחינות בכדי להצליח להיות הכי טובים וצאו לדרך !

תשקיעו בלהרגיש טוב

לואיס המילטון משקיע זמן ומחשבה מתמידה מה יכול לשפר את ההרגשה שלו כל הזמן. זה מה שגרם לו למשל להפוך לטבעוני כי הוא הבין שזה הופך אותו בריא יותר וזה גם עזר לו להרגיש אדם יותר טוב באיך שהוא מתייחס לטבע ולבעלי החיים. הוא כל הזמן מחדד את היכולות שלו בכדי להיות באיזון ולחיות בריא.

יש קשר ישיר בין מה שאתם מכניסים לגוף שלכם, למחשבות שלכם, לאנרגיה שלכם הוא אומר. ככל שתשקיעו בעצמכם יותר, זה כמו דומינו אפקט, ככה תשיגו יותר.

לואיס המילטון שונא להפסיד

אימון מנטלי הפך כלי עבורו. הוא עסוק המון בקשר שבין הגוף לרגש ולמחשבה. לאחרונה הוא התחיל לעשות יוגה והבין שזה מרגיע אותו ועוזר לו להגיע מפוקס ומוכן למרוצים ופשוט לנצח בהם. אתמול זה כמעט והספיק. אבל לא. אז מה? אז מתייאשים? לא.

מדיטציות – עוזרות לו להיכנס למקום השקט, המפוקס, המודה.

שליטה במחשבות היא אחד הדברים שהכי עוזרים לו לנצח – הוא למד לא להקשיב לביקורת שלילית והוא מעיף את הטלפון שלו לפני מרוצים ופשוט לא משתמש בטלפון בכלל, אך ורק למוזיקה שעוזרת לו מאוד להיות באימון מנטלי.

הוא מנתח כל מרוץ באופן מטורף, הוא מכין רשימות שמחולקות לפי מחלקות ותפקידים, הוא נפגש עם הצוות ויורד לפרטי פרטים, הוא מעורב בכל פרט, הוא מכין רשימות ומוודא שלא פספס כלום.

כשאתה מתחרה במהירויות מטורפות ועושה טעויות קטנות הן יכולות להוציא אותך מריכוז ולהרוס לך את הכול. ההתמודדות הכי טובה הוא אומר היא מיידפולנס, ריכוז מטורף וההבנה שעלייך להיות בהווה, כאן ועכשיו.

הלמידה היא איך להזיז את האנרגיה השלילית ולהביא אנרגיה טובה לטובת השגת יעדים.

כשלואיס והחברים שלו יוצאים למסעדה הוא מכריח את כולם לשים את הטלפונים באמצע הפוכים. הוא רוצה ללמד את כולם להנות מהרגע והראשון שנשבר משלם על הארוחה.

אתה צריך למצוא מה שעובד לך

תבדקו ותמצאו את הדרך שלכם הוא אומר

תנסו כל מיני דברים בכדי לפתח שיטה

תכינו את עצמכם פיזית ומנטלית לאתגרים

תלמדו לנוח גם, לקחת נשימה עמוקה ולהודות על כל מה שהשגתם

תמצאו מנטור או חבר או קרוב משפחה לדבר איתו ולהיעזר בו

צאו לבלות

לואיס המילטון אוהב אופנה, הוא נוהג לצאת לתצוגות אופנה ולבלות והוא ער לביקורת שאומרת שאם הוא בליין או נהנתן איך אפשר להצליח. וזה לא מזיז לו. הוא ההוכחה המדהימה שכל המבקרים פשוט לא מבינים כלום ! מדובר על הבן אדם הכי מפוקס ומדהים בעולם שגם יודע להנות ממה שמציעים לו החיים !

תעשו יותר ממה שעושה לכם טוב

תחפשו באלאנס. לואיס גילה שמה שגורם לו להיות מאושר זה האזנה למוזיקה, נגינה בפסנתר, טניס, פעילויות אקסטרים מטורפות והוא כל הזמן מאתגר את עצמו ללמוד ולהתפתח ולעשות עוד ממה שעושה אותו מאושר לרגע אחד!

ציפיות

 יש כל כך הרבה ציפיות שפיתחו פרשנים במשך שנים מנהג מרוצים הוא אומר ואני שונה הוא מנסה להסביר. הוא הבין שהוא מעדיף להיות הוא ולא לנסות להיות מה שמצפים. הוא ממציא את הסטנדרט לנהג מרוצים מחדש. אל תהיו מה שמצפים. תהיו אתם!

לואיס המילטון לא נרתע מזה שאמרו שהוא לא שייך. הוא העדיף להמשיך לחקור מיהו ולהגיע להיות גרסא טובה יותר של עצמו.

גם כשהוא הרגיש שונה בגלל הצבע שלו הוא הבין שעדיף לו לטפח אישיות משלו והשוני שלו הוא מה שהופך אותו להיות מעולה והוא פשוט הבין שאין מה לפחד לזרוח, להיות אמיץ ולקחת סיכונים.

תהיו מודל

המילטון שמח לשמש דוגמא, לעורר השראה ולהיות מודל.

ביחד עם טומי היליפגר הם יצרו קולקציית בגדים שכולה עסוקה בחומרים ממוחזרים וירוקים.

הוא גם ראה שליחות בצורך לתמוך בקהילת השחורים והיה מאוד פעיל במחאה הגדולה האחרונה וביקש מכל הקבוצה שלו שתתמוך בו.

הוא שכנע את מרצדס לשנות את הצבע של המכונית שלו לשחור בכדי להעביר מסר ולעורר השראה.

הוא מנסה לשכנע משפיענים להשפיע בתחומים שחשובים להם דרך הרשתות החברתיות כמו שהוא עושה.

תלמדו לתת לא רק לקבל ולהרוויח. המילטון משקיע המון זמן, כסף, מאמץ בחינוך של דורות שלמים של ילדים שחורים שכל מה שצריך זה לתת להם הזדמנות להבין שהם גם יכולים.

יש לו משפט שהוא נוהג להגיד למי שחולם להצליח, שזה לא חוכמה לשאוף להגיע לפנטהאוז, אלא החוכמה היא שכשהגעת לפנטהאוז לעולם אל תשכח להחזיר את המעלית למטה ולעזור למישהו אחר להגיע לפנטהאוז גם.

לואיס המילטון הוא ספורטאי ענק, בן אדם מיוחד ומעורר השראה ואני מציעה לכם אם יש לכם זמן להקשיב לו. הוא באמת מנטור לחיים.

אתמול הוא אולי הפסיד במרוץ היסטורי והיסטרי אבל אני מקווה שכל הכלים שיש לו יעזרו לו להמשיך הלאה ולהמשיך לעשות טוב.

שיהיה לכם המשך שבוע טוב!

יעל זוהר

מאחורי מה אתם מתחבאים? היום אני נחשפת.
אשה דוהרת אל עבר תשוקותיה. ואתן?